Sunday, January 6, 2013

there are still

tadi
tadi
tadi
sebentar tadi
kawan story pasal one of kedai dekat DC, tempat2 budak2 duduk dalam kolej aka asrama beli makanan guna ubat pelaris.
tujuan menaikkan jualan.

like seriously??

still waallahualam...

point of view,
living in 21 century nih, serba moden, semua dihujung jari, still nk gunakan ilmu2 mistik?? soo  ketinggalan train u know. buat la iklan ke, promote dalam fb, broadcast, hastag twitter, promote kat era fm.

but inilah melayu.
yes it is.

aku membesar dalam suasana kampung. still kampung yg masih ada kampung yg really2 kampung.
pahe dok??
maksud aku, still ada makcik2 gosip canang hal anak org, pak2 dukun, amalan membela toyol, dengki mendengki dan macam2 lagi.
tak payah p jauh. main celah2 family je.

mak aku bukak gerai makan. note: GERAI.
kecik je pon, depan rumah sebab mak kata bosan kalau tak buat apa2.
before bukak gerai makan tu, mak mulakan dgn jual goreng pisang. mula2 tak berapa jln sebab tempat tak strategik (jual depan rumah makcik), but still ada untung.
n my pakcik cakap, "aku rasa ada org tanam bawah tapak kedai kau nih, sebab tu org tak nampak kedai kau"
??????
mak cerita, aku tukang gelak.

mak kata mak penat angkat2 barang p rumah makcik, so mak kata nk jual goreng pisang depan rumah je. rezeki makin melimpah ruah. dari small gerai membesar jadi gerai makan. menu biasa je, lepasla jadi port lepak petang, port tgk bola, port pak aji lepak lepas isyak. port yb datang melawat. eh?!

anddddddddd

makcik aku, dah hajah, tgk kaabah dah lebih 2 kali, pakai jubah bagai
"ermmm, sejak kedai atas bukit tu bukak, kedai ni tak jalan"
note: rumah aku atas bukit.

again
like seriously???

kenapa persoalkan rezeki???
allahurabbi.

kami sekeluarga telan, depa mai, kita layan.
end up, SENYAP. malu agaknya. kata belakang?? terserah mokcik oiiiii
tapi gerai mak aku ni la tempat kau, anak n cucu kau melepak. siap mak aku bagi free je. o air free.
sila ada nilai kesyukuran
SI-LA!

kes jaga tepi kain/canang.
selalunya pasal exam la. target utama is AKU (time sek). harini result keluar, lepas mgrib/isyak, adala mai dtg. tgk buletin tv3, pasal super duper excellent student, terus compare dgn aku yg sek kat kg nih. pehal??? anak kau punya result ok sgt ke?? fine, anak dia semua dah habis sek....

nak compare, compare la dgn tandingan.
jgn compare anak kau yg dh kerja lebih 20thn dengan aku yg masih merangkak dekat menara gading nih.
tak sepadan!!!
seperti cerita anak ada rumah besar, beli apartment (ada kolam), anak beli asset this those. please, aku tak mampu nak bagi LAGI dekat parents aku.
at this moment....

kesian jugak la dekat mak ngn abah aku. even dorang tak rasa apa2, aku still kesian sebab masih tak mampu give kesenangan LAGI.

maka,
kesimpulan yg tersimpul
modern mana pon dunia, tetap tak akan memansuhkan kebodohan.


pesan aku pada mak ngn abah aku
"jgn cerita apa baik anak dekat org sebab once, anak TERlaku jahat, itu yg org momokkan.."