Friday, December 16, 2011

harapkan yg manis di kemudian hari

alfatihah utk arwah aki, arwah opah dan arwah tok.

4years ago...

sepupu text aku. dia kene outstation and dia ada anak kecik, so tanya aku willing tak nk jaga sekejap anak dia.. sehari je pon. aku tanya mak, mak cakap ok je. ok set!

opah dapat rezeki awal, mak marah kalau kitorang cakap nyanyuk, mak cakap opah just lupa sebab dia kene brain stroke attack. kesimpulannya, opah jenis keeps asking bende sama. sangat menguji! tapi itu rezeki dia kan, dosa tiada! 

to be fair and square, ada giliran jaga pah. aki dah takde. pah tinggal sorang2 je dalam rumah yg besar tu. dgn keadaan tak ingatnya, tak larat nk jalan #doc nasihat jgn bagi jln, elak jatuh. 

tiba giliran mak kepada sepupu aku tu. dia msg mak. exchange. dia jaga cucu dia, mak jaga opah. aku tahu mak terasa tapi mak cakap ok. bukan terasa sbb mak kene jaga opah tapi how could u buat mcm tu kat emak(read: opah aku) sendiri??? natijahnya anak kau sendiri gigih msg aku boleh tak jagakan anak dia sekejap..  

ptg tu kakak mak dtg rumah. giliran dia pulak jaga pah. 
(read: sistem giliran ni SGT membantu dari segi emosi pah. takde la dia boring hadap org yg sama. boring=marah.) 

mak suruh aku msg makcik tu. tanya boleh tak dia handle cucu dia tu.. and sgt dukacita bila dia suruh mak aku tolong jagakan. dia taklarat. (read: dia sulung, mak 2nd last daripada 8 adikberadik).

realiti.
aku tak tau la knp aku asyik ingat je pasal bende ni. aku rasa sgt tak patut. rasionalnya, among us, dia p mekah berkali kali, masjid tempat dia, ustaz2 rujukan dia. tapi bab nk handle mak/mak mertua fail! sgt fail hingga aku yg time tu (teen ages) pon terasa hati tgk dia layan opah! lagi terasa hati bila mak aku jadi mangsa!

mmg sgt mencabar nk jaga opah time sebulan sebelum dia meninggal. bemde yg sering keluar dari mulut opah "eh, aku nak balik" walaupon ada kat rumah sendiri. "angkat mak elok2, nanti jatuh nanti" bila tanya angkat nk g mana? opah cakap dia nk balik.






aku harap/doa aku akan jaga parents aku without doubt.